2005-11-03

Attacker mot folkgrupper med annorlunda tänkande samt annorlunda handlande är något som jag tycker är ett stort problem i vår värld. Ja, det är något som man inte vill vara med om. Första gången jag kände den frustration och rädsla som många i vår värld känner var dag var på Pride i Stockholm 2004 när vi blev uppmanade att vara försiktiga och inte provocera och alltid vara två som gick tillsammans hem. Nyligen var det när jag hörde om de brandbomber som kastats in i RFSL:s lokaler i Piteå. Och den 27 oktober misshandlades en man som är homosexuell på Sats gymanläggning på Odenplan i Stockholm. Listan kan göras lång på övergrepp samt ett föraktfullt handlande som dagligen inträffar mot dessa grupper av människor. Man hoppas kanske det är en isolerad företeelse och iscensatt av några som inte planerar eller kommer att återuppta angreppen. Men för att vara på den säkra sidan bör vi nog vara vaksamma på vem som är vän och vem som är fiende. Jag måste säga att jag inte gillar detta ställningstagande. Men den dagen vi är accepterade i sammhället fullt ut och inte bara enligt lagen kommer vara lika problemfylld. Titta bara på våra invandrargrupper som dagligen smutskastas och behandlas på ett sätt som inte är värdigt eller förenligt med den människosyn som vi i vår "civiliserade" värld har lagstadgat.